חודשי הקיץ הם התקופה הכי עמוסה בשנה, הורים מנסים למצוא פעילויות לילדם בזמן החופש, רצים בין קייטנות, לחברים, לברכה ולים. לכל ילד יש רצונות אחרים וזה גם זמן בו הילדים פורקים קצת מתחים ובודקים את הגבלות מחדש.
זה נכון שהקיץ והחופש מזמינים לנו תקופה שהיא בהגדה מחוץ לשגרה אבל רצוי לזכור כי בתוך כל זה ילדים בגילאי גן ובית-ספר זקוקים לשיגרה מסוימת גם בימי הקיץ. שיגרה כזו עוזרת להם להתארגן, להיות ערוכים למהלך היום, לדעת למה לצפות וכך להרגיש בטוחים ורגועים יותר.
החשיבות לשגרה ברורה ומאורגנת עולה עוד יותר עם פתיחת שנת הלימודים. עלינו כהורים לעזור לילדים על ידי הבניית סביבה מאורגנת וסדר יום ברור ועקבי. לשם כך, נחלק את היום לפי זמנים ונחשוב מה הצרכים של הילד בכל שלב של היום.
את החלוקה הזו רצוי כבר לעשות כשבוע לפני פתיחת שנת הלימודים ובכך להקל עד כמה שניתן על תקופת ההסתגלות שמתחילה השנה בראשון לספטמבר.
שגרת הבוקר: ילדים רבים מתקשים להתארגן בבוקר ועל ההורים לזרז אותם ולהזכיר להם כל הזמן מה עליהם לעשות כדי להיות מוכנים ליציאה. על-מנת לעזור לילד בהתארגנות הבוקר ניתן להכין טבלה המתארת את סדר הפעולות שיש לעשותן מרגע ההתעוררות. נכתוב את הפעולות לפי סדר עשייה וליד כל פעולה נרשום את הזמן המוקצב לכך. בנוסף לכך, נכין שעון מתאים שניתן יהיה למדוד איתו את הזמנים. כך הילד ידע מה מצופה ממנו בשלב זה של היום. נתאמן עם הילד מספר פעמים לפעול לפי הטבלה ובהמשך ניתן לו לעשות זאת לבד, בצורה עצמאית. אם הילד אינו קורא עדיין ניתן לצייר או להדביק תמונות מוכנות של הפעולות לפי הסדר. כאשר הילד הצליח וסיים שלב ניתן לסמן זאת בסימון כלשהו ואם עמד בכל הפעולות והצליח להתארגן לפי זמנים, יקבל משהו קטן שיבקש באותו היום. בהמשך ניתן להציע פעילות שאוהב אחת לשבוע אם הצליח ליישם בהצלחה את התארגנות הבוקר.
שגרת הצהריים: בשעה שהילד חוזר מהגן או מבית הספר, יש לתת לו זמן מסויים לנוח ולאכול, (בין שעה לשעתיים). לאחר מכן יש להכין תוכנית פעילות עד לשעות הערב. אם הילד בבית-ספר נרגיל אותו דבר ראשון לשבת ולהכין את שיעורי הבית של אותו היום. כאשר סיים, נעזור לו לארגן את הילקוט ליום הבא. אחה"צ ניתן לבחור משחקים באופן חופשי, להציע לו משחק עם ההורה, מפגש עם חברים, משחק בחצר, פעילות ספורטיבית כמו רכיבה על אופניים וחוגים מתאימים.
שגרת הערב: גם במהלך הערב ולקראת השינה דרושות פעולות קבועות ומאורגנות. נקדיש שעה קבועה לארוחת הערב. נשתדל שלפחות עוד אדם אחד מהמשפחה ישב עם הילד בזמן הארוחה ומומלץ מאוד בזמן הזה לסגור מסכים ופלפונים. נסביר לילד ששעה זו מוקדשת לאכילה ולשיחה על ארועי היום. לאחר הארוחה נבקש מהילד לעזור לפנות השולחן ולהיכנס להתקלח. חשוב לשמור על עקביות, כך הילד יתרגל ויבין שזה סדר הפעולות כל ערב. לאחר המקלחת ניתן לילד להירגע עם פעילות מרגיעה כמו משחק או ספר. כך נכין אותו לקראת שלב השינה. בשעה קבועה נבקש מהילד להיכנס למיטתו ונאפשר פעילות כמו קריאת סיפור או שיחה תוך הנמכת האור בחדר.
אם הילד מראה סימנים של קושי משמעותי ביכולת שלו להתארגן ולבצע תפקודי יומ-יום, דבר שיכול לפגוע בשגרה היומית ובהתנהלות המשפחה מומלץ לפנות לאבחון ב"ריפוי-בעיסוק". באבחון נבדוק מה הסיבה לקושי ואיך ניתן לעזור לילד ולמשפחה.
הכותבת: אורה ברג, מרפאה בעיסוק,
התפתחות-הילד, כללית שרותי בריאות, נתניה.