תקופת בחינות המתכונות והבגרויות כבר כאן. תקופה זו מסמלת עבור הילדים את סיומו של עוד שלב בחייהם שממנו הם ממשיכים למסגרת אחרת.
תקופה זו מתאפיינת בלחץ רב ודורשת ריכוז והתמקדות בלמידה של כל החומר הנלמד. מורים ותלמידים משקיעים זמן רב בתרגול כדי לעבור על כמה שיותר חומר. ישנם כאלה שהשקיעו זמן רב במשך שנות לימודיהם ורוצים להשיג תוצאות גבוהות שיעזרו להם בהמשך חייהם, גם אלה שהתקשו בלמידה רוצים להצליח. כך גם ההורים הרוצים בהצלחת ילדיהם כדי לפתוח אפשרויות מגוונות יותר להמשך דרכם הלימודית והתעסוקתית.
חשוב להבחין בהבדל בין לחץ למתח שהם שני דברים שונים, לכל אחד מהם השפעה אחרת על מערכת המוח-גוף. לחץ נחשב לטוב עבורנו הוא ויוצר "דרייב" של עשייה, לעומתו מתח גורם לעיכוב ומקשה עלינו לתפקד באופן מיטבי.
הגישה הקינסיולוגית על מתבססת על כך שמעוררי מתח גורמים לחסימות אנרגטיות המשפיעות על התקשורת בין שני צידי המוח והתקשורת לגוף ואינם מאפשרים לנו לתפקד באופן אופטימלי. מעוררי מתח נצרבים בגוף שלנו כתוצאה מפירוש של חוויות שעברנו בחיינו מרגע היווצרותנו ומשפיעים עלינו בכל תחומי החיים ב למידה, במערכות יחסים, בבריאות, בקריירה ועוד. כך גם ההתייחסות לחרדת בחינות נאתר את מעוררי המתח שיצרו אותה וננטרל אותם.
כשישנו מתח הוא עלול לגרום לחסימה חלקית עד מלאה בתקשורת בין שני צידי המוח התוצאה היא בלבול, קושי לקרוא ולהבין, להיות מרוכזים, לקלוט ולשלוף מידע, לחשוב ולפעול בו-זמנית, לראות ולשמוע את המכלול או הפרטים, להסיק מסקנות ועוד.
חרדת בחינות יכולה לבוא לידי ביטוי בבלאק-אאוט, בחילות, שלשולים, יובש בפה, חוסר אונים, הזעת יתר, תסכול, אכזבה ועוד. פחד מבחינה יכול להיות עוד בטרם הבחינה שאז מתחיל המתח שמתעצם וככל שמתקרב מועד הבחינה ומחשבות שליליות מסתובבות בראש כמו "איך אצליח לזכור" "אני לא מצליח להבין מה שאני קורא" "זה הרבה חומר ללמוד" "אני אכשל" "אני בדרך כלל נכשל" ולזאת מתלוות רגשות של תסכול, כעס, אכזבה ועוד, כך מתחולל יותר כאוס בגוף שאינו מאפשר תפקוד אופטימאלי. שלושת הפרמטרים היוצרים משולש מוח-גוף-נפש, מחשבה-תחושה-רגש משפיעים על התפקוד. כל שעלינו לעשות הוא להניע צלע אחת כדי ששתי הצלעות האחרות ינועו ויווצר שינוי.
חרדות בחינות מתקשרת לפחד מכישלון, לדימוי העצמי, ציפיות מעצמי ומהסביבה וכדומה. ככל שנצליח להוריד את רף המתח ונאתר את מעורר המתח שיצר את החרדה, כך האדם יוכל להשתמש ביכולות שלו ולהגיע לבחינה.
הטיפול בחרדות הוא טיפול עמוק המשחרר מחוויות עבר, מאמונות מגבילות ועובדות שיצרנו מתוך החינוך, תפיסת העולם, מהסביבה ממידע שקראנו והם אלו שיוצרים את "מפת העולם" האישית של כל אחד מאיתנו שדרכה אנו מתבוננים על העולם ועל אירועים שאנו חווים.
לקינסיולוגיה חינוכית שפותחה ע"י דר' לחינוך פול דניסון שהיה דיסלקט, כבד לשון וראייה ישנם תרגילי תנועה הנקראים תרגילי מוח המשפיעים על היבטים רגשיים, מנטאליים ופיזיים, מפיגים מתח ויוצרים תקשורת בין שני צידי המוח לתפקוד מיטבי. כל שעליכם לעשות הוא לתרגל באופן יום יומי כדי להטמיע את השינוי וליצור רוגע בגופכם שיאפשר למידה ממקום של הנאה והנעה.
כיצד מתרגלים?
הקשבה לגוף
התבוננות פנימה חשובה כדי להכיר את המתחולל בגופנו ביחס לקושי ולכן התחילו מהקשבה לגוף.
מצאו מקום שקט וחשבו על הבחינה התקרבת ובאה, שימו לב לתחושות, לרגשות, למחשבות שעוברות בגופכם, לרמת המתח בסקלה שבין 0-10, צבעים טמפרטורה ורשמו על דף או זכרו.
התחילו בתרגול
מים
– קחו לגימה של מים כמו יין גלגלו בפה שכל הקולטנים יזהו ויעבירו את המידע למוח.
– תופפו קלות עם שתי הידיים על הראש על הקורפוס קלאסום (שביל אמצע השיער)
– עסו עם יד ימין מתחת לקו החזה ואח"כ עם יד שמאל
שתיית מים היא אחד הדברים החשובים בהורדת מתח ושיפור הריכוז. במצבי מתח הגוף נמצא בהתייבשות ולכן מומלץ לשתות מים בזמן בחינה, למידה ובכלל.
דילוג משולב/הליכה בהצלבה
– הביאו את מרפק יד ימין לברך שמאל ואח"כ את מרפק יד שמאל לברך רגל ימין לבצע לסירוגין.
זהו תרגיל מצויין המפעיל את מערכת מוח-גוף לפעילות של למידה ומשפר את הקואורדינציה, הזיכרון ויוצר תקשורת בין שני חצאי המוח.
שמונה עצל
– ציירו את סימן האינסוף (שמונה) מול העיניים כשאתם עוקבים אחר היד שמציירת, עשו זאת שלוש פעמים עם יד ימין, אח"כ עם יד שמאל ולסיום חברו את שתי הידיים וציירו.
– אפשרות נוספת ציירו את סימן האינסוף (שמונה) על נייר/לוח תוך כדי מעקב עיניים עם יד ימין, אח"כ עם יד שמאל ולסיום עם שתי הידיים בו זמנית.
מעקב העיניים קשורה לשחרור מהיבטים רגשיים ולקשר עין-יד ומאפשר עבודה של שני חצאי המוח..
אחיזה משולבת –
– הצליבו רגליים
– הצליבו ידיים וחברו בין האצבעות
– קפלו את הדיים לעבר בית החזה
– סגרו בעדינות את הפה כך הלשון נוגעת בחך העליונה.
– אפשר לשבת בעיניים עצומות ולנשום הישארו כ-30 שניות
– פיתחו את הרגליים והידיים חברו בין קצוות האצבעות של הידיים הישארו 5 שניות ושחררו
זהו תרגיל הרגעה וחיבור לעצמי שמחבר את כל מרכזי האנרגיה של הגוף ומזרים אנרגיה חשמלית חסומה.
נקודות חיוביות
– הניחו את האצבעות על המצח על קו האמצע של העיניים במשך שתי דקות
– מיידי פעם משכו כלפי קו השיער בעדינות
– תוך כדי זאת להגיד את משפט חיובי כמו "אני מצליחה" "אני בטוחה" וכדומה אפשר גם ליצור תמונה בדמיון שבה אתם זוכרים את החומר ועונים על השאלות.
התרגיל משחרר ממתח מזיכרונות עבר ומאפשר הבאת רעיונות חדשים.
התמונות לקוחות מהספר "קשרים וכישורים" כל הזכויות שמורות להוצאה לאור ע.נ.ב.ר.
סיום – הקשבה לגוף
התבוננות והקשיבו לשינוי שחל בתוככם ביחס לבחינה.
מצאו מקום שקט ושוב חשבו על הבחינה התקרבת ובאה, שימו לב לתחושות, לרגשות, למחשבות שעוברות בגופכם, לרמת המתח בסקלה שבין 0-10, צבעים טמפרטורה ורשמו על דף או זכרו.
יש האומרים "צעד קטן לשינוי גדול" כל שינוי ואפילו הקטן ביותר יוביל אתכם לשינוי
פתחתי בפניכם צוהר לתרגילי מוח מתוך הקינסיולוגיה החינוכית שהיא חלק מתוך מכלול של טכניקות מהקינסיולוגיה ההתפתחותית היוצרת שינוי עמוק ומהותי בתפיסת העולם ומאפשרת איזון וריפוי של מערכת המוח-גוף ומאפשרת תפקוד מיטבי בתחומי החיים השונים.
מזמינה אתכם להתנסות בתרגילים לחוות את השינוי וגם לשתף, להתקשר ולשאול.
יעל שר
קינסיולוגית חינוכית והתפתחותית
לקרוא את הגוף כספר פתוח
054-4652225