קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
עדכונים חדשים:
  • עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה
  • פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח
  • נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים
  • נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים
  • פורים ברשות הטבע והגנים
  • מובילים גם בתרבות: נתניה נבחרה לארח את הכנס הארצי של כלי ההקשה בישראל
  • תלמידי תיכון "שרת" נתניה קיימו בוקר של פעילות מרגשת, עם ניצולי שואה מעמותת "עמך" בסניף נתניה
  • דרושים במכבי
  • ד"ר פיראס אבו דריס מומחה לרפואת דחופה
  • הכל על תכנית הגולף מאת אריק מירובסקי-תושב השכונה
קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
ראשי » בריאות » למה אני כזה? – הדרך לחיזוק הדימוי העצמי של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

למה אני כזה? – הדרך לחיזוק הדימוי העצמי של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

יוני 6, 2015 6:08 pm אין תגובות

ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז פוגשים לעיתים קרובות את שאלת ה"למה?" שחוזרת שוב ושוב בחייהם – למה אתה לא יושב בשקט ?, למה אתה לא מקשיב למה שאני אומר ?, למה אתה מאבד כל דבר ? ,למה אתה לא רוצה להכין שיעורים ? ,למה אתה שוכח מה שאמרתי ? ,למה אתה לא יכול לסיים את מה שהתחלת ? , למה אתה מרחף ?, למה אתה לא מפסיק לזוז ? , ובסופו של דבר זו חוזרת לילד השואל את עצמו – למה אני כזה ?  הילד אינו מצליח להבין ולהסביר לא לעצמו ולא לזולתו מה קורה לו, דבר שמעורר שיפוטיות, ביקורתיות, תסכול רב וחוסר אונים, שמובילים באופן ישיר לפגיעה מתמשכת בדימויו העצמי.  אפשר בהחלט להתמודד היום היטב עם הפרעת קשב וריכוז בדרכי טיפול שונות ומגוונות, אך עם דימוי עצמי פגוע ונמוך קשה להתמודד והוא ילווה את הילד במהלך שנות ילדותו ובגרותו.   למרות כל זאת, אבחון מוקדם, טיפול מתאים וחיזוק נכון של דימוי העצמי של הילד, יכולים למזער ואף למנוע פגיעה מתמשכת בתפיסה האישית השגוייה של הילד.

הפרעת קשב וריכוז מלווה לעיתים בקשיים נוספים, אשר אינם מקלים ואף מאתגרים את שגרת חייו של הילד ושל משפחתו, למשל: לקויות למידה, הפרעות התנהגות, מצבי רוח וחרדות. זו מזמנת לילד חוויות, שנתפסות בעיני רוחו כשליליות וכהרסניות, לדוגמה: הילד אינו מספיק לבצע את המטלות בכיתה. המורה מעירה לו והוא עונה לה באמפולסיביות ובצחוק. כל הכיתה צוחקת והמורה מענישה את הילד. הילד מפרש את האירוע דרך נקודת המבט שלו, כלומר: המורה לא אוהבת אותי ולא רואה שקשה לי, אני ילד רע, אני טיפש, אני מרגיש שאני יכול אבל אף פעם לא מצליח, אף אחד לא מבין אותי, בשביל מה לי לנסות בטח אכשל וכדומה . פרושים אלו לאירוע השכיח מציפים את הילד ברגשות עזים של כעס, של תסכול, של אכזבה ושל שנאה, וגורמים לו להגיב בצורה שמחזקת את מחשבותיו השלילות, כמו: התחצפות, אדישות, אלימות מילולית ועוד. תגובתו של הילד מעוררת אצל הזולת את הצורך בהפעלת סמכות ועונש, ובכך הילד מסגל לעצמו דפוס התנהגותי קשה ומתסכל, שמחזק דימוי עצמי לקוי.  ברוב המקרים הילד חש רגשות אשמה וחווה כעס על התנהגותו, מכיוון שבכלל לא התכוון מלחתחילה לנהוג כך, מה שאינו מקל כלל על הילד.

על-מנת לסייע ולהוציא את הילד מדפוס וממעגל מחשבתי והתנהגותי זה, ולחזק את דימויו העצמי, חשוב לגייס את כל הזולת, שמעורב בחייו של הילד. למותר לציין, שלהורים, למשפחה ולצוות החינוכי קיים משקל רב ומשמעותי בדרך זו ללמידה ולקבלה של ההפרעת הקשב והריכוז כחלק מהחיים ומהטבע של הילד, כלומר לקבל ולאהוב את הילד כמו שהוא. ראשית כל, הן המבוגרים והן הילד צריכים להבין וללמוד היטב את המשמעות של הפרעת קשב וריכוז, כשההבנה הראשונה הינה, שזו נובעת מקשיים בוויסות קשב ובמיקוד הריכוז, כך שהתנהגותו אינה נשלטת ואינה רצונית. הוא אינו עושה דווקא, ואינו מנסה למשוך תשומת לב. הבנה זו צריכה לבוא ממקום אמפטי, שרואה לנגד עיניו את הילד, את קשייו האוביקטיביים ואת צרכיו. ניתן להעזר בספרים, כמו: אני זה אני ואני מיוחד, תמיד אני אשם, האיידיאייצ'די שלי, הצב ההיפראקטיבי, עצור מורידים הילוך ועוד. בתהליך זה באופן טבעי מתעוררות אצל הילד שאלות רבות, שצפות ואף מטרידות את מנוחתו. על-כן יש לאפשר לו מרחב נוח וחופשי לשאול כל שאלה בנושא. אם ההורים נתקלים בשאלה שאינם יודעים את התשובה, ניתן להעזר באנשי מקצוע, בפורומים העוסקים בנושא או באינטרנט. מותר לומר לילד: אני לא יודע את התשובה, אבדוק זאת, ואומר לך את התשובה. דרך זו מעבירה לילד מסר, שרואים ומבינים את הקושי שלו, יש מקום והתיחסות רצינית להפרעת הקשב והריכוז , מה שמסייע לעלות את ערכו של הילד בעיני עצמו. הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כהפרעה גנטית, ולכן סביר להניח, שאחד מהוריו לוקה בהפרעת קשב וריכוז גם כן, מה שיכול לעזור בהזדהות ובהדדיות בין ההורה לילד. ההורה צריך לתת לילד ביטחון, ואף לומר לו שהוא כאן בעבורו, ושיעשה כל שביכולתו לעזור לו. מילים אלו עושות פלאים בתחושת המוגנות והרווחה הנפשית של הילד. דרך טובה לחיזוק הדימוי העצמי הינה מציאת נקודות החוזק של הילד כשהקו המנחה הינו, שלכל ילד יש לפחות נקודת חוזק אחת שבה הוא ירגיש את כוחותיו ואת כישוריו, לדוגמה: ציור, נגינה, בע"ח, כדורגל, ג'ודו, הרכבה, אופניים, משחקי מחשב וכו'. כמו-כן יש לתת את הדעת לתכונותיו הטובות ולהעצימן, למשל: הילד אוהב לעזור לזולת, ועוזר למורה בבית הספר. נקודות החוזק של הילד יסייעו לזולת לראות את

הטוב שבו, ולעודדו רבות במילים טובות, בחיבוקים ובנשיקות. בעידוד זה יש לתת את הדעת לדרך ולמאמץ של הילד ולאוו דווקא לתוצאה הסופית. חשוב להמנע לחלוטין מביקורתיות ומשיפוטיות, אלו לא רק, שאינם מקדמים את הילד, אלא מחבלים ופוגעים לשווא. בנוסף, חשוב ללמד את הילד לבקש עזרה ולהעזר בזולת כשקשה לו או בעת הצורך. יש להראות לו כיצד עושים זאת, ולהציע לו את עזרתכם בשאלה- האם אתה זקוק לעזרה?  לסיום, יש לחזק את הילד במענה טיפולי מקצועי ומוסמך,  ובעבורכם להעזר בהדרכת הורים מאנשי מקצוע מתחום זה. כל אלו אכן עושים פלאים הן לילד והן למשפחתו. .

שירלי קליין, מטפלת משפחתית זוגית מוסמכת ויועצת חינוכית, בעלת תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה חינוכית יישומית- ייעוץ חינוכי, בוגרת המסלול לטיפול משפחתי זוגי במכון אדלר,     חברה באגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובזוג, מטפלת מן המניין בקליניקה של מכון אדלר, מכהנת כיו"ר ועדות השמה של החינוך המיוחד בעיריית נתניה, סטודנטית לטיפול מיני באנשים  בעלי צרכים מיוחדים בבר אילן ומנהלת פורום לייעוץ חינוכי.

שיתוף

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

כתבו לנו
כתבות אחרונות
פסח במרכז אלון

פסח במרכז אלון

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח

פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח

נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים

נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים

נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים

נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים

לייק כבר עשיתם?
תגיות
אאוריקה פארק אוויר ואווירה אורט יד-לבוביץ איצטדיון נתניה אלון אהרון ראש מינהל אכיפה אלי דלל בארון של שרון בית ספר לאה גולדברג היכל התרבות נתניה ועד תושבי קרית השרון חורשת הסרג'נטים טלי מולנר יריד עסקים כללית כללית קריית השרון לאה גולדברג לימור מאמו מאור דאיה מגן דוד אדום מורשת זבולון מכבי קריית השרון מכבי שרותי בריאות מרים פיירברג-איכר מרכז אלון משטרה קריית השרון משטרת נתניה משמר השכונה משמר השכונה קריית השרון מתחם רוגובין פדרמן סינמה סיטי מתכונים מתכונים קרית השרון נדלן נתניה עידית שטיין קוקוש עיריית נתניה פלנתניה קופת חולים כללית קורונה בנתניה קרית השרון רואה חשבון אריאל גורן קריית השרון רכישה קבוצתית רפי ימין שושה גולן שירי חגואל סיידון שירלי קליין
הרשם לניוזלטר שלנו

Theme by Pojo.me - WordPress Themes
We WordPress
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל
דילוג לתוכן