קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
עדכונים חדשים:
  • עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה
  • פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח
  • נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים
  • נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים
  • פורים ברשות הטבע והגנים
  • מובילים גם בתרבות: נתניה נבחרה לארח את הכנס הארצי של כלי ההקשה בישראל
  • תלמידי תיכון "שרת" נתניה קיימו בוקר של פעילות מרגשת, עם ניצולי שואה מעמותת "עמך" בסניף נתניה
  • דרושים במכבי
  • ד"ר פיראס אבו דריס מומחה לרפואת דחופה
  • הכל על תכנית הגולף מאת אריק מירובסקי-תושב השכונה
קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
ראשי » בריאות » לרגל יום המודעות לאוטיזם: הדילמות של הורים לילדים אוטיסטים

לרגל יום המודעות לאוטיזם: הדילמות של הורים לילדים אוטיסטים

מרץ 31, 2016 12:28 pm אין תגובות

לילדים אוטיסטים – מה לעשות וכיצד להגיב

לענות לילד על שאלות חוזרות או להתעלם? להתעקש שיעזור במטלות הבית או לוותר? איך להגיב כשהוא מקלל או מרים יד? לשלב בחוגים ולהתעקש על מפגשים חברתיים או להניח לו? ואיך עושים את זה? ד"ר חגית נגר, מנהלת מרכז מראות  לאבחון וטיפול ילדים על הספקטרום האוטיסטי בבית חולים דנה שבאיכילוב עם התשובות לשאלות שכל הורה לילד לוקה מתמודד עימם.

DSC_6909

הורים רבים של ילדים אוטיסטים  מתלבטים לגבי שאלות רבות מחיי היומיום: האם

לענות לילד על שאלה חוזרת באותו עניין שוב ושוב או להתעלם? ומה עם הכעס המתעורר בהם – כיצד להגיב? האם הסירוב של הילד וההתפרצות לפני היציאה הספונטנית למשחק באולינג משפחתי  או סרט או ארוחה במסעדה קשורה ללקות שלו ולכן צריך לוותר ולהישאר בבית או להמשיך בתוכניות? ומה עם ההתעקשות על בגד מסוים בצבע אחד? לוותר לו? האם זה שהוא אינו עוזר בפינוי מהשולחן קשורה ללקות או עצלנות ומה עליהם לעשות? ומה לעשות כשהוא צועק/מקלל/מרים יד על ההורים ועל אחיו או משמיע אמירות לא נעימות בזמן הארוחה שגררו ריב משפחתי?  והאם נכון לשלב אותו בחוגים כל השבוע ולא להתעקש על מפגשים פרטניים עם ילדים היות שממילא הנ״ל לא מצליחים לרוב? אה, ומה לגבי ההתעקשות שלו לצלם כל מכונית יפנית בשבת כשמדובר במשפחה דתית? לאפשר זאת או לאסור?

חלק מהתופעות קשורות לתסמיני הליבה של האוטיזם ונקראות ״התנהגויות חזרתיות ומצומצמות״. השלב הראשון בהתמודדות הוא זיהוי הבעיה על ידי ההורים ואז לפעול מול הילד כדי לעזור לו להפחיתן באופן הדרגתי.  לגבי ילדים מגיל 12 ומעלה,  כדאי ונכון לשתף אותם בהסבר על התופעה, מדוע היא לא חיובית ולמה יש רצון לצמצם אותה וזאת בכדי לרתום את הילד למשימה ולגייס אותו.

לגבי הצילום האובססיבי או כל עיסוק חזרתי או ייחודי אחר, לא נכון לכעוס עליו ובוודאי שלאסור עליו. יש  לאפשר לו לעסוק בתחום הייחודי אבל לתחום את זה לפרק זמן קצר כל יום ובמקביל להקפיד על תעסוקה שלו בתחומי עניין נוספים שתואמים את גילו. לגבי יציאות לבילויים שונים, טיולים , חוגים , מפגשים – חשוב להבין שילד עם אוטיזם רגיש לשינויים ולכן לא ישמח  לגלות על יציאה ספונטנית לבילוי משפחתי אלא עלול להתמלא בחרדה. ולכן, יש להקפיד על בילויים משפחתיים, מתוכננים, בהם ההורים משתפים אותו מראש ומתארים לו בדיוק מה עומד לקרות, היכן ועם מי . אותה הכנה יש לעשות לו לגבי חוג חדש, טיול , מפגש או שינוי בסדר היום שלו.

לגבי שאלות חוזרות: יש לענות פעם עד פעמיים. לא יותר. מומלץ לענות לו בסבלנות:  ״עידו, שאלת אותי ועניתי. אני לא כועס עליך אבל לא אענה על זה שוב״. אם ננהג כך, נעזור לו להפחית את החזרתיות של דבריו.

חלק מהתופעות המוזכרות קשורות גם לתסמיני הליבה של האוטיזם, לקושי בהתנהגות חברתית רגשית הדדית ותקשורתית תואמת גיל שקשורות לקושי בתקשורת מילולית (אמירת תודה)  ובלתי מילולית (חיוך, כיף). אז מה עושים כשהילד לא מגיב באופן מקובל לסביבה? מלמדים אותו התנהגות חברתית תקינה והדדית. לדוגמא: מלמדים אותו להגיב בתודה או בכל משפט אחר תואם סיטואציה. מלמדים אותו להרחיב את מנעד הבעות הפנים ולחייך כתגובה למתנה, לכעוס כתגובה לעלבון, להיות מופתע כתגובה להפתעה וכו'. לשם כך אני ממליצה להיעזר במראה, סרטונים חברתיים באייפד, במשחקי מחשב , משחקי קופסה המתרגלים הבעות פנים ועוד. זה קשה ללמד ילד אוטיסט התנהגות חברתית ודורש עבודה רבה מההורים אבל לאורך זמן: נושא תוצאות וילדים רבים למדו כיצד לנהוג נכון בסיטואציות אלו בהצלחה.

אסור לוותר לילד על הקשר עם האח או מפגשים עם בני גילו אבל חשוב שיהיה מתווך חברתי מבוגר במפגשים הללו. המתווך (הורה, אח גדול, חונך) יכוון את הילד להתנהגות חברתית תקשורתית הדדית ותואמת סיטואציה כמו: לשתף את החבר במשחק המחשב ולא לשחק לבד כשהוא יושב לידו, להציע לו שתיה, להגיב לסיפור החבר, לבקשתו ו- בהבעת פנים ומשפט מתאים, לגלות בו ובדבריו עניין.

חשוב גם להדריך את סבא וסבתא, בני המשפחה המורחבת והחברים כיצד לנהוג כאשר הילד אומר דברים מביכים בסעודת השבת. לא להיבהל, לכעוס או להתבייש אלא לומר לו בשקט מה נכון היה לומר במקום מה שנאמר על ידו.  להציע לו חלופה למילים שבחר לומר, להסביר, לכוון ולא לכעוס או להתבייש. חשוב שהמשפחה תדבר על כך בפתיחות.

החלק מהתופעות גם אינן קשורות לאוטיזם אלא לחינוך ילדים ככלל  ולחוקי הבית .

כל ילד / נער צריך לעזור בפינוי השולחן, בעריכתו ואסור לו לקלל בבית או להרים יד על הוריו או על אחיו. נקודה. חשוב שנזכור כי לא כל התנהגות קשורה ללקות וחשוב לזהות זאת ולנהוג בהתאם ובעיקר לא לוותר שכן אי ויתור יגביר התנהגויות אלו אצל הילד הלוקה באוטיזם וויתור לו על חוקי הבית או על שיתוף בארוחה משפחתית ובהכנות אליה יבודד אותו מהמשפחה וימקמו כחריג .

לפרטים נוספים: מרכז "מראות" שמתמקד באבחון וטיפול בילדים ובני נוער הסובלים מקשיים חברתיים  אוטיזם, ומציע טיפולים פרטניים ו קבוצתיים המלווים בהדרכת הורים. המרכז מאגד תחת קורת גג אחת, שירותי אבחון לצד טיפולים, תמיכה והדרכה בקשת רחבה של כלים וגישות בילדים ונוער בגילאי 6-18, הסובלים מהפרעות בקשר החברתי והפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) בכל הרמות.  מרכז "מראות" הינו בית חם לילדים הסובלים מהפרעות חברתיות ותקשורתיות ולהוריהם, ללוות אותם בשנות ההתבגרות, ולהוות עבורם ועבור בני משפחותיהם, מרכז תמיכה וידע  ומקום מפגש. http://www.tasmc.org.il/Dana-Dwek/peds-development/Autisem-cognitive-social/Pages/Autisem.aspx

 

לקבלת פרטים נוספים:

אבי שושן

דובר המרכז הרפואי תל אביב – איכילוב

03-6974746, 052-7360473

שיתוף

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אוטיסטים איכילוב
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

כתבו לנו
כתבות אחרונות
פסח במרכז אלון

פסח במרכז אלון

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח

פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח

נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים

נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים

נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים

נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים

לייק כבר עשיתם?
תגיות
אאוריקה פארק אוויר ואווירה אורט יד-לבוביץ איצטדיון נתניה אלון אהרון ראש מינהל אכיפה אלי דלל בארון של שרון בית ספר לאה גולדברג היכל התרבות נתניה ועד תושבי קרית השרון חורשת הסרג'נטים טלי מולנר יריד עסקים כללית כללית קריית השרון לאה גולדברג לימור מאמו מאור דאיה מגן דוד אדום מורשת זבולון מכבי קריית השרון מכבי שרותי בריאות מרים פיירברג-איכר מרכז אלון משטרה קריית השרון משטרת נתניה משמר השכונה משמר השכונה קריית השרון מתחם רוגובין פדרמן סינמה סיטי מתכונים מתכונים קרית השרון נדלן נתניה עידית שטיין קוקוש עיריית נתניה פלנתניה קופת חולים כללית קורונה בנתניה קרית השרון רואה חשבון אריאל גורן קריית השרון רכישה קבוצתית רפי ימין שושה גולן שירי חגואל סיידון שירלי קליין
הרשם לניוזלטר שלנו

Theme by Pojo.me - WordPress Themes
We WordPress
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל
דילוג לתוכן