קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
עדכונים חדשים:
  • כנס הראשון מסוגו לבני נוער בישראל בתחום רפואת חלל התקיים בטכנודע חדרה
  • תפאורת ענק ביציע: יוזמה להנצחת אוהדי בית"ר שנפלו מאז ה-7/10
  • אסוּפָה – פסטיבל תנועה ואמנות חיה
  • עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה
  • פאי רועים חגיגי עם טלה: מנה מסורתית בניחוח חג הפסח
  • נעים להכיר: ד"ר רואן דאהר – מומחית ברפואת נשים
  • נחתם הסכם שת"פ בין עיריית נתניה וקרן קיימת לישראל המתייחס לחורשת הסרג'נטים
  • פורים ברשות הטבע והגנים
  • מובילים גם בתרבות: נתניה נבחרה לארח את הכנס הארצי של כלי ההקשה בישראל
  • תלמידי תיכון "שרת" נתניה קיימו בוקר של פעילות מרגשת, עם ניצולי שואה מעמותת "עמך" בסניף נתניה
קריית השרון שלי
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
  • מה קורה?
  • ועד תושבים
  • עסקים כותבים
  • חינוך
  • בריאות
  • כלכלה בחיינו
    • לוח מכירה/השכרה דירות קריית השרון ומזרח נתניה
    • דרושים-הצעות עבודה בנתניה והסביבה
    • ריכוז בייביסיטרים בקריית השרון
    • לוח גנים וצהרונים בקרית השרון והסביבה
  • חוק ומשפט
  • עיצוב
  • מתכונים
ראשי » בלוג (עמוד 31)

בלוג

איך נצליח לגרום לילדים לקרוא ולחבב עליהם קריאה ספרים?מאת לימור מאמו

יוני 17, 2018 11:20 pm אין תגובות

סיפור פשוט….איך נצליח לגרום לילדים לקרוא ולחבב עליהם קריאה ספרים?

מאת: לימור מאמו מנחת הורים בגישת האינטליגנציה הרגשית,

מלווה עשרות משפחות לחיים שלוים ומאושרים יותר. אינטליגנציה רגשית מקשרת את תחומי האינטליגנציה והרגשות על ידי התייחסות לרגשות כמקורות מידע מעשיים העוזרים לנו להבין ולנווט בסביבה החברתית

מייל: limamo@walla.co.il

פייסבוק: @mamolimor

טל':

054-6661024

היום, הורים לילדי חווים קושי גדול להקנות לילדים את אהבת הקריאה. לפני שמוותרים התשובה, כמו תמיד, נעוצה בנו ההורים, מימוש העצות  שמביאה לנו לימור מאמו, לעידוד קריאה יועיל לכם הורים במשימתכם לעודד את ילדיכם לקרוא ספרים ולעזור להתפתחותם.

"כשאנו היינו קטנים….."  פעמים רבות  שמעתי את המשפט הזה נאמר בהבעה נוסטלגית מפי הורים לא מרוצים.

כך קרה גם השבוע: "כשאנחנו היינו קטנים קראנו המון, והוא לא מסכים אפילו לקחת ספר ליד". כך סיפר לי אב על ויכוח קשה עם בנו בן ה- 10 שמסרב בתוקף לקרא ספר. איך, אם בכלל, אפשר לעודד קריאה אצל ילדים בעידן שלנו, שמוצף כל כך במסכים ושלל פיתויים אינטראקטיביים נוספים?

ראשית אפתח ואומר שאפשר ואפילו חשוב! קריאת ספרים מפתחת את האדם בכל כך הרבה תחומים. היא תורמת להתפתחות קוגניטיבית בכלל והתפתחות השפה בפרט, היא תורמת להצלחה בלימודים, מפתחת עולם דמיוני ויצירתי עשיר, כמו כן מפתחת את האינטליגנציה הרגשית שלו, משום שהוא נחשף למגוון רחב של התמודדויות ומצבים ולומד דרך הספר על קשת רגשות רחבה. כאשר אנו מקריאים לילדנו סיפור ,התרומה רבה עוד יותר ומחזקת את הקשר בין ההורה לילד.

אז איך עושים את זה?

אפרוש כאן לפניכם מספר 'דרכים לעודד את ילדינו לקרא. לא חייבים ליישם את כל ההצעות. מספיק שתאמצו אחת או שתיים מהן וכבר תיווכחו בשינוי.

התחלה- ניתן להתחיל להקריא ספרים לילדים מגיל צעיר ביותר, כמעט מגיל לידה. רצוי בתחילה לרכוש ספרים עם מעט מאוד מלל ותמונות מצולמות ולא מצוירות. עצם ההרגל של ישיבה יחד ועיון בתמונות תעודד קריאה בהמשך הדרך. עם ההתבגרות של התינוק יש לעלות ברמה ולהוסיף יותר ויותר מלל. בערך לקראת גיל שנתיים מתחילה להתפתח הבנה  של סמלים ואז גם אפשר לקנות ספרים מצוירים.

זמן קבוע ביום- הכניסו את הקריאה לסדר היום הקבוע שלכם. ניתן לעשות זאת לפני השינה כחלק מטקס שינה קבוע, או להחליט על שעה אחרת במהלך היום שהקריאה תהווה אתנחתא קלה באמצע היום.

נגישות- היכן נמצא מדף הספרים אצלכם??? הורים רבים מציבים את הספרים במדפים גבוהים במטרה לשמור עליהם בשלמותם, שהזאטוטים לא יקרעו או יקשקשו על הספר. חשוב ביותר להנגיש את הספרים לילדים, להניח אותם דווקא במדפים הנמוכים שיאפשרו גישה נוחה, ובחירה. אם חלילה, למרות ההסברים שלנו הספר ייהרס- זוהי הזדמנות נהדרת לשוחח על כך וללמד איך שומרים על הספר, ניתן להדביק את הספר יחדיו וכו'.

ביקור בספרייה- הספריות העירוניות פתוחות בפני התושבים במחירים סמליים או ללא תשלום כלל. ביקור קבוע בספרייה יחשוף את הילד למגוון רחב יותר של ספרים, וכן לפעילויות העשרה נוספות. ניתן להגיע לספרייה, לקרא שם יחדיו, להתרשם מהמגוון, וכן להשאיל ספרים .

 

כל הנ"ל נראים מובנים מאליהם כאשר מדברים על ילדים קטנים, אך מה עושים כאשר הילדים מגיעים לגיל 8-9 והקריאה הופכת להיות מטלה שנואה ומאוסה על ילדים רבים???

עניין- חשוב לבדוק מהם תחומי העניין של הילד ולהציע לו ספרים בהתאם. בעוד שילד אחד יעדיף לקרא ספרי מדע, אחר ישמח לקרא ספרים על כדורגל, ושלישי יעדיף ספרי בדיחות, וזה בסדר! זכרו, קריאה היא קריאה

מגוון- חשוב להציע חומרי קריאה שונים. ישנם ילדים שספר קריאה של 30 עמודים ירתיע אותם, בעוד שחוברת קומיקס תהווה עבורם חומר קריאה מרתק. ילד שנהנה לאפות יתעניין בקריאת מתכונים מתוך ספר אפייה ישן, ואילו ילד נוסף יתעניין בקריאת הוראות הרכבה של משחק חדש שקיבל.  עודדו את הילדים לקרא בכל מקום, לאו דווקא מספרים והפכו את הקריאה לפעילות מתגמלת ומהנה.

לעולם אל תכפו על ילדיכם לקרא!!! כל דבר שנעשה בכפייה הופך להיות מאוס. חישבו עם הילד מה הוא רוצה  לקרא. גם אם ההעדפות שלו לא עולות בקנה אחד עם הציפיות שלכם, אפשרו לו להתנסות בקריאה והפחיתו התנגדויות (בהתאם לגיל כמובן). כמו כן אם הילד מתקשה בקריאה אפשרו לו לקרא ספרים שמיועדים לצעירים ממנו. כך יוכל לשפר את הקריאה ולהתקדם הלאה.

הקריאו לילדים- ילדים קטנים אוהבים ספרים. האהבה הזו מפסיקה בדרך כלל לאחר שהילדים לומדים לקרא ואנו מפסיקים להקריא להם סיפורים. מאוד חשוב להמשיך ולהקריא לילדים גם כשהם בוגרים. ניתן לבחור ספרים ארוכים יותר ולהקריא אותם בהמשכים. זה יצור עניין וסקרנות. אם הילד ירצה יוכל להמשיך לקרא בעצמו, ואם לא… יחכה למחר שתמשיכו להקריא לו.

פעילות בעקבות ספרים- אם קראנו על נושא מסוים אפשר ליצור פעילויות בעקבות הסיפור. ביקור בעיר עליה קראנו, חיפוש מידע על נושא שקראנו עליו, יצירות אומנותיות בעקבות ספר, וכל העולה על דעתכם

ולבסוף……..

אנו מלאי טענות על ילדינו על כך שאינם מקדישים זמן לקריאה.. אך האם אנחנו שונים מהם? כמה זמן מהיום אתם מקדישים לקריאה? האם כאשר הילד מבקש אותנו להקריא לו אנו מתפנים מעיסוקינו, או ממשיכים לעוד מייל במחשב או שיחת טלפון חשובה???

הדוגמה האישית היא חשובה מאין כמותה. קראו ספרים בעצמכם, שתפו את הילדים בחוויות מהקריאה, בתהיות שעלו בעקבותיה. ילדים שרואים שהוריהם עסוקים בקריאה יקראו גם הם.

ככל שנתחיל מוקדם יותר כך יהיה קל יותר להנחיל את אהבת הספר לילדינו, אך חשוב גם לזכור שאף פעם לא מאוחר מדי.

חג הספר שמח לכולם!

 

 

 

קרא עוד ←

מתבגרים בחופש הגדול מאת לימור מאמו

יוני 3, 2018 10:26 am אין תגובות

מתבגרים בחופש הגדול

מאת: לימור מאמו מנחת הורים בגישת האינטליגנציה הרגשית,

מלווה עשרות משפחות לחיים שלוים ומאושרים יותר. אינטליגנציה רגשית מקשרת את תחומי האינטליגנציה והרגשות על ידי התייחסות לרגשות כמקורות מידע מעשיים העוזרים לנו להבין ולנווט בסביבה החברתית

מייל: limamo@walla.co.il

פייסבוק: @mamolimor

טל': 054-6661024

"איזה פחד!!! החופש הגדול מתקרב וכל שנה מחדש אני בחרדה!!! המתבגר שלי בבית, סדר היום שלו מתהפך לגמרי, מסתובב עד מאוחר ומתעורר בצהריים… מה עושים"

מוכר???

הורים רבים מעידים על תחושה של חוסר נוחות ודאגה רבה כאשר המתבגרים שלהם יוצאים לחופשה. יחד עם זאת אני מוצאת שרבים מהם בוחרים להימנע מכל התמודדות, לאפשר לילדים לישון מתי שהם רוצים ( גם ככה הוא לא צריך לקום בבוקר…) להתעורר מתי שרוצים, להשאיר לנו בית שנראה כמו שדה קרב….באופן כללי משתדלים הורים אלו למזער מגע. אנחנו כל כך עייפים מוויכוחים אינסופיים שפעמים רבות ( לא רק בחופש הגדול) אנחנו מעדיפים לוותר להם. אך חסרה ההבנה הבסיסית שלוותר להם = לוותר עליהם

המאבקים עם המתבגרים שלנו מלווים אותנו לאורך כל השנה. המתבגר עסוק באופן יומיומי בבניית וגיבוש הזהות העצמית שלו ולשם כך הוא חייב להיפרד מאתנו – ההורים! ההורים הם הבסיס שממנו יוצא המתבגר לחקור ולגלות את עצמו מחדש. ולכן המתבגרים מגיעים לעימותים  רבים עם הוריהם. כדי להבין מי אני, אני צריך להבין מי אני לא!!!

במהלך השנה עימותים אלו נשארים באיזושהי מסגרת  בגלל מחויבויות לימודיות וסדר יום קבוע. בחופש הגדול לעומת זאת, בהעדר המסגרת הזו המאבקים על ה"עצמי" מחריפים.

אז מה בעצם עושים? איך נעזור למתבגרים שלנו לעבור את החופש הגדול בצורה המיטבית?

  • חופש גדול  הוא לא חופש מוחלט מחובות וגבולות שהיו נהוגים במהלך השנה.  נכון שניתן להתאים את הגבולות למסגרת החדשה. ניתן למתוח את שעת החזרה מבילוי, לאפשר יקיצה טבעית, אך יחד עם זאת להמשיך ולדרוש לעמוד בחוקי הבית. שמירה על סדר וניקיון, קביעת שעת חזרה מוגדרת וכו'.
  • עיסוקים- מסגרות הן דבר חשוב ביותר לכל אדם. על אחת כמה וכמה כשמדובר במתבגרים שחווים כאוס וצריכים ביטחון וקביעות. לכן חשוב לשבת עם המתבגרים לפני שמתחיל החופש ולבחור איתם מסגרת כלשהי. זו יכולה להיות קייטנה(אם הם בתחילת הדרך), התנדבות או עבודה. חשוב שבכל אחד מהמקרים נהיה מעורבים. גם אם המתבגר שלנו בן 17 עדיין חשוב לו שיהיה מי ששומר עליו!  אם הוא מצא עבודה חשוב שנדע מי המעסיק ושהמתבגר לא חווה ניצול כלשהו.
  • נכון… אנחנו עובדים בבוקר, אך אחה"צ זהו זמן מצוין לבלות עם המתבגרים כשהם נטולי משימות ולחץ. כל אחד יבחר את הבילוי המועדף עליו. יש מי שיעדיף ליהנות בחוף הים ואחרים יעדיפו לבלות בקניון… חשוב שההנאה תהיה משותפת הן להורה והן למתבגר.
  • דברו עם המתבגרים!!!  נכון שאנחנו מואשמים ב"חפירות", ולמרות זאת חשוב מאוד לא להפסיק לשוחח עם המתבגרים וחשוב יותר מכך… להקשיב להם! לשאול מה הם עשו במהלך היום, להתעניין בחוויות שעברו, ברגשות שחוו. הורים שמצליחים להיות במקום של הקשבה, לא מתוך ביקורת ושיפוט אלא הקשבה פתוחה ומקבלת, מייעצת ומכוונת בהתאם לצורך, הורים אלו יחוו קשר מעצים עם המתבגר.
  • לא כל המתבגרים פורצים גבולות בחופש. יש גם כאלו שדווקא החופש הגדול וההתרחקות מהחברה במסגרת הלימודית מביאה אותם להתבודדות והסתגרות. נערים ונערות אלו הם מועדים לסיכון לא פחות. יש חשש של דיכאון, או סכנות שאורבות ברשתות החברתיות. היו ערים לילדיכם ועזרו להם לצאת ולהיפגש עם חברים, היו נוכחים, ונסו להכניס משמעות ליומם.

לסיכום,

החופש הגדול הוא זמן קסום, בו לאחר שנה מאומצת  מלאת משימות, מטלות וחובות, זוכים ילדינו למנוחה ושקט. אך בהעדר מסגרת כלשהי עלול הזמן הזה להיות מועד לפורענות. נערים ונערות רבים במהלך חופשת הקיץ שותפים למעשי ונדליזם, שתייה לשוכרה ורעות חולות נוספות. השגחה ומעורבות הורית, ושמירה על מסגרת חלופית יפחיתו במידה רבה את הסיכון להגיע למצבים אלו.

חופשה נעימה לכולם ממני לימור

 

 

 

קרא עוד ←

ביטחון עצמי- לא מה שחשבת! מאת: לימור מאמו-מנחת הורים

מאי 24, 2018 8:51 am אין תגובות

ביטחון עצמי-לא מה שחשבת! 

מאת: לימור מאמו מנחת הורים בגישת האינטליגנציה הרגשית,

מלווה עשרות משפחות לחיים שלוים ומאושרים יותר. אינטליגנציה רגשית מקשרת את תחומי האינטליגנציה והרגשות על ידי התייחסות לרגשות כמקורות מידע מעשיים העוזרים לנו להבין ולנווט בסביבה החברתית.

לימור מאמו

 

מייל: limamo@walla.co.il

פייסבוק: @mamolimor

טל': 054-6661024

הורים רבים עסוקים היום בבניית הביטחון של ילדיהם ובצדק. ילד שבטוח בעצמו יהיה רגוע יותר, עליז יותר ופנוי יותר לחקר והתפתחות.

מחקרים רבים מוכיחים קשר ישיר בין הצלחה בחיים הבוגרים לביטחון עצמי.

אז מהו בעצם ביטחון עצמי?

ביטחון עצמי הוא תחושת המסוגלות של אדם כלפי עצמו, הן בהיבט של החזקות שלו והן בהיבט חולשותיו וקבלת חולשות אלו.

כיצד נבנה הביטחון העצמי?

הבניה של הביטחון העצמי מתחילה ממש ברגע הלידה ובקשר של התינוק עם המטפל הישיר שלו (בדרך כלל האם). ככל שיחסו של המטפל מכיל וקשוב יותר כך יבנה הביטחון של התינוק. התהליך ממשיך לאורך כל ההתפתחות ועם כל מפגש עם הסביבה. ככל שהסביבה תהיה מכילה יותר, קשובה יותר ותספק חוויות של הצלחה כך יבנה הביטחון בהדרגה.

אך…..

קיימת טעות נפוצה בקרב הורים בימינו! אמנם חשוב שהילד יחווה הצלחות, אך אין פירוש הדבר שעלינו למנוע ממנו כישלונות ותסכולים. להיפך!! עלינו ללמד את ילדינו כי קיימים גם קשיים והתמודדויות בחיים. את חלקם נצליח לפתור ואת חלקם לא. ככל שנשכיל לאפשר לילדינו התמודדות מוצלחת עם תסכולים כך יגבר ביטחונם העצמי.

הורים רבים טועים לחשוב כי כאשר הם פותרים את הבעיות לילדיהם הם עוזרים להם. כך לדוג', אימא לילד בן 4, שמתארת את בנה כילד רגיש  מאוד. במפגשים עם חברים הוא נוטה לבכות ש "חוטפים לו " ו"עושים לו"… לשאלתי כיצד היא מגיבה , היא ענתה שהיא " לביאה ", מאוד מגוננת, כועסת על הילדים האחרים ומבהירה לו שהיא לא תיתן שיפגעו בו לעולם!

כוונתה של האם טובה כמובן, אך בהתנהגותה היא משדרת לילד שהוא חייב את הגנתה, שהוא לא יכול להתמודד לבד. נכון, זה קשה לראות את ילדינו סובלים ומחובתנו להיות לצידם בזמנים שכאלו, אך אם ניתן להם את ההרגשה שאנו מאמינים ביכולת שלהם להתמודד בעצמם- הביטחון העצמי שלהם יגדל!!! במקרה הנ"ל הצעתי לאם לאפשר לילד לפתור את הבעיה בעצמו, לגשת לילד שחטף לו ולהסביר שהוא מעוניין במשחק. ולאפשר לו עוד מצבים שבהם הוא מתמודד בעצמו.

הדבר חוזר על עצמו גם בגילאים גדולים יותר.  אימא נוספת שליוויתי סיפרה כי ביתה לא מספיקה להעתיק מהלוח את שיעורי הבית. כל יום אחר הצהריים האם  מתקשרת להורים של ילדים מהכיתה בכדי להשלים את החסר. שוב, לאם יש מטרה לעזור לבתה, אך בכך שהיא פותרת את הבעיה היא משרישה אצלה את ההרגשה שהיא לא יכולה לעשות זאת בעצמה, וזה פוגע בביטחון העצמי.

אני מציעה שלפני שנמהר להתקשר ולבקש עבורם שיעורי בית, לפני שנרוץ לקנות בובה חדשה במקום זו שנהרסה, לפני שנשוחח עם הורה של ילד שהציק… נעצור רגע את ה"טייס האוטומטי" ונאפשר להם למצוא את הפתרון.

רק כאשר הם בעצמם יטפסו על ההר ויצליחו להגיע לפסגה הם יוכלו לראות את הנוף!

ואסיים בציטוט מאת אנה פרויד:

"נהגתי לחפש כוח וביטחון מחוץ לעצמי, אבל הם נמצאים בפנים. הם היו שם מאז ומתמיד"

 

 

 

 

 

קרא עוד ←
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
כתבו לנו
כתבות אחרונות
כנס הראשון מסוגו לבני נוער בישראל בתחום רפואת חלל התקיים בטכנודע חדרה

כנס הראשון מסוגו לבני נוער בישראל בתחום רפואת חלל התקיים בטכנודע חדרה

תפאורת ענק ביציע: יוזמה להנצחת אוהדי בית"ר שנפלו מאז ה-7/10

תפאורת ענק ביציע: יוזמה להנצחת אוהדי בית"ר שנפלו מאז ה-7/10

אסוּפָה – פסטיבל תנועה ואמנות חיה

אסוּפָה – פסטיבל תנועה ואמנות חיה

פסח במרכז אלון

פסח במרכז אלון

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

עינב נגבי – דיאטנית ילדים ומבוגרים למרחב נתניה

לייק כבר עשיתם?
תגיות
אאוריקה פארק אוויר ואווירה אורט יד-לבוביץ איצטדיון נתניה אלון אהרון ראש מינהל אכיפה אלי דלל בארון של שרון בית ספר לאה גולדברג היכל התרבות נתניה ועד תושבי קרית השרון חורשת הסרג'נטים טלי מולנר יריד עסקים כללית כללית קריית השרון לאה גולדברג לימור מאמו מאור דאיה מגן דוד אדום מורשת זבולון מכבי קריית השרון מכבי שרותי בריאות מרים פיירברג-איכר מרכז אלון משטרה קריית השרון משטרת נתניה משמר השכונה משמר השכונה קריית השרון מתחם רוגובין פדרמן סינמה סיטי מתכונים מתכונים קרית השרון נדלן נתניה עידית שטיין קוקוש עיריית נתניה פלנתניה קופת חולים כללית קורונה בנתניה קרית השרון רואה חשבון אריאל גורן קריית השרון רכישה קבוצתית רפי ימין שושה גולן שירי חגואל סיידון שירלי קליין
הרשם לניוזלטר שלנו

Theme by Pojo.me - WordPress Themes
We WordPress
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן