מודל ייחודי בנתניה
לעבודה רב תרבותית במערכת החינוך
*השבוע התארחו בנתניה פסיכולוגים חינוכיים מכל הארץ המפעילים את התכנית "דרך חדשה", תכנית לאומית בין משרדית לקידום שילוב יוצאי אתיופיה* בכנס הציג השירות הפסיכולוגי בנתניה את מודל העבודה הייחודי לעבודה רב תרבותית במערכות החינוך שפותח על ידי השירות, במסגרת התכנית. *טובה דולב, ראש מינהל חינוך וחברה: "אני גאה בסל השירותים שאנו מפתחים בתחומי החינוך וחברה בעירייה, לטובת תושבי העיר ולהגברת רווחתם."
בשבוע האחרון נערך בשירות הפסיכולוגי בנתניה יום עיון בנושא "הדרך החדשה" כחלק מתכנית ההכשרה הארצית שנערכת לצוות הפסיכולוגים שמפעיל את התכנית בשישה עשר שירותים פסיכולוגיים בערים שונות ברחבי הארץ, אשר יש בהם ריבוי תלמידים יוצאי אתיופיה.
בפתיחה של יום העיון ציינה אביטל טהרלב, סגנית הפסיכולוגית הראשית המופקדת על תכנית "דרך חדשה" באגף פסיכולוגיה בשפ"י, ש"השירות הפסיכולוגי בנתניה משמש דוגמא מצויינת לשירות פסיכולוגי המכוון לקהילה, אשר עסוק כל הזמן בבחינת הצרכים העולים מהשטח ומקדם פרואקטיביות ויוזמה להתאמת מענים לצרכים בעבודתו. מטרתנו היא לפתח את היכולת של שירותים פסיכולוגיים כך שיקדמו עבודה פסיכולוגית המאופיינת בכשירות תרבותית ויובילו לפיתוח רגישות תרבותית בעבודת הצוותים החינוכיים ובגישה של הגורמים השונים בקהילה גם במגזרים נוספים בארץ".
יצויין כי השירות הפסיכולוגי החינוכי התפתחותי בנתניה לוקח חלק פעיל ומשמעותי, זו השנה השנייה, בפרויקט הלאומי "דרך חדשה", תכנית ממשלתית, אשר גובשה כחלק ממדיניות חדשה בנושא.
התוכנית נשענת על שש אבני יסוד המתייחסות לשילוב מיטבי של האוכלוסיה, תוך הפחתה משמעותית של התוכניות המבדלות, הכרה ברב גוניות הקיימת בקרב יוצאי אתיופיה, חיזוק התא המשפחתי, סגירת פערים, מצויינות ומנהיגות וכן התייחסות לתהליכי רגישות תרבותית בחברה הישראלית.
במסגרת התוכנית הוקצו תקנים לאגף פסיכולוגיה בשפ"י לצורך קידום כשירות תרבותית של פסיכולוגים ושל צוותי חינוך, צמצום תהליכי הדרה וצמצום אחוזי השמה של יוצאי אתיופיה לחינוך המיוחד.
בנוסף – מועסק בנתניה צוות של פסיכולוגיות בהובלתה של הפסיכולוגית טובה ווכטל, אשר פיתחו בשנתיים האחרונות מודל עבודה אשר משמש כדוגמא לדרכי עבודה אפשריות בנושאים של רב תרבותיות.
התכנית פועלת בארבעה בתי ספר בעיר ועובדת באופן מערכתי וכולל עם מורים, הורים וילדים, כאשר המורים והתלמידים בבתי הספר הנבחרים להפעלת התכנית, עברו סדנאות אשר נבנו והותאמו במיוחד לצורכי כל בית ספר. סדנאות אלו איפשרו לבטא רגשות, דילמות ומחשבות לגבי השיח הרב תרבותי ולעורר הן את המורים והן את התלמידים לחשיבה מעמיקה וכנה על הנושא.
יעל גלזנר, מנהלת השירות הפסיכולוגי-חינוכי-התפתחותי: "אנו רואים תכנית זו כשליחות שהיא מעבר לעבודה. משימתנו לקדם רגישות תרבותית, הקשבה ופתיחות ללמידה בינתרבותית. כל זאת מתוך תפיסה כי לכל תרבות נכסים משלה, וחשוב לחלוק יחד את האוצרות, הניסיון והחוויות שנצברו בתרבויות השונות וללמוד מחכמתן. בשנה הנוכחית, נקודת המוצא שלנו הייתה שעל מנת לייצר שינוי אמיתי, יש לעבוד עם כלל מערכת החינוך, ולא רק עם העולים וילדיהם. לכולנו זיכרונות הקשורים לשיח הרב- תרבותי מעצם היותנו תושבים במדינה קולטת עליה היוצרת פסיפס חברתי המורכב מתרבויות שונות ומגוונות. בד בבד, אנו נושאים סטריאוטיפים ודעות קדומות מסוגים שונים, חלקם מודעים וחלקם פחות. עצם השיח הפתוח על כך, מאפשר יצירת מרחב בו אנו בוחנים את עצמנו וכיצד עמדות אלו משפיעות על התנהלותנו היומיומית".
ביום העיון שנערך בשירות הפסיכולוגי בנתניה, התקיימה הקרנה של הסרט "שמגלוץ- המגשרות" בליווי דיון עם במאי הסרט נועם דמסקי. גיבורות הסרט הציגו את המורכבות והעוצמה שיש בניסיון לייצר גשר תרבותי בין יוצאי אתיופיה לחברה הישראלית. בעקבות הסרט נערך דיון ער על המקום של הפסיכולוגים החינוכיים בעבודה הרב תרבותית. בהמשך יום העיון סוכמה שנת עשייה פורייה, משותפת ומעניינת, כאשר במילות הסיכום, באו לידי ביטוי התשוקה והמחוייבות לתחום וכן סקרנות ורצון להמשיך ללמוד ולהתפתח על מנת להיות שליחים טובים ומקצועיים של הנושא הרב תרבותי במערכות החינוך ברחבי הארץ בכלל, ובנתניה בפרט