תחל שנה וברכותיה מאת לימור מאמו
תחל שנה וברכותיה מאת לימור מאמו
מלווה עשרות משפחות לחיים שלוים ומאושרים יותר. אינטליגנציה רגשית מקשרת את תחומי האינטליגנציה והרגשות על ידי התייחסות לרגשות כמקורות מידע מעשיים העוזרים לנו להבין ולנווט בסביבה החברתית
מייל: limamo@walla.co.il פייסבוק: @mamolimor טל': 054-6661024
הנה, זה כבר כאן מגיע… תחילת השנה, סופו של החופש הגדול, חזרה לשגרה המבורכת.
כבר קנינו ציוד לשנה החדשה, וריח חזק של התרגשות מרחף באוויר. לא משנה באיזה גיל הילדים שלכם, בין אם הם בגיל הרך יסודי או על יסודי עבור כולם החזרה למסגרת היא שינוי שיש להיערך אליו.
לא רק הילדים צריכים להיערך אלא גם אנחנו. כל אחד ואחד מאיתנו הוא שונה. לכל אחד נק' תורפה משלו, וחשוב שנבין שלתגובות שלנו השפעה מכרעת על התנהגות ילדינו. מכאן, חשוב ראשית שכל אחד מאיתנו יכיר את החולשות שלו ואת המצבים בהם הוא מאותגר יותר. בעוד שלהורה אחד יהיה חשוב שהילד יאכל, הורה אחר יהיה עסוק וטרוד מהמצב החברתי ואילו הורה שלישי יתקשה להיפרד. ברגע שנדע לזהות את הדברים שמניעים אותנו ונהיה מודעים להם יותר, כך נוכל לווסת את התגובות שלנו בפני הילדים ובפני צוות המסגרת. זוהי העזרה הכי גדולה שאנו יכלים להציע לילדינו בתחילת השנה.
אז קחו הרבה אויר…. אנחנו יוצאים לדרך…….
קודם כל חשוב לחזור לאט לאט לסדר יום קבוע. לוח השנה העברי עוזר לנו לעשות זאת בהדרגה. החגים מאפשרים לרקוד את הריקוד העדין הזה של חזרה למסגרת בצורה יותר הדרגתית, שיכולה מאוד לעזור (במיוחד לאלו המתקשים יותר). חשוב להקפיד על שעות השינה, על עוגנים של פעילות במהלך היום כמו ארוחות, זמן משחק, מקלחות וכו'. עד שנגיע ל"אחרי החגים" השגרה כבר תהיה מוטמעת.
חשוב להכין את הילדים מראש לכל מה שצפוי להם. לסלק עד כמה שניתן את ה"לא ידוע" ולספק כמה שיותר מידע על המסגרת. יש עיסוק רב מאוד בהכנה לגני עירייה ולכיתה א', אך חשוב להכין גם את ילדינו הגדולים יותר. גם ילד שעולה לכיתה יא' שממשיך בכיתה שלו עם אותה מחנכת יחווה חויות חדשות בשנה הבאה לדוג' בגרויות. ככל שידע יותר על מה שעומד להתרחש במהלך השנה כך יהיה לו קל יותר. כמובן כשמדובר על ילדים צעירים במסגרת חדשה חשוב שיכירו את הצוות, שיכירו חברים, ואפילו את המבנה(היכן השירותים, החצר, המגירה האישית וכו').
במסגרת ההכנה מראש, חשוב לערוך דיון לפני שמתחילה השנה ולסכם מהי האחריות של כל אחד מאיתנו. הורים רבים מתלוננים במהלך השנה על חוסר האחריות של ילדיהם בנושאים שונים (התעוררות בבוקר, סידור המשחקים, הכנת שיעורי בית, הבאת ציוד נדרש ועוד) חינוך לעצמאות מתחיל מוקדם מאוד. אפשרו להם את לקיחת האחריות מגיל צעיר וכך תפתחו אותם להיות עצמאיים ובעלי ביטחון. אז מהי האחריות של הילדים ומה שלנו? שבו עם ילדיכם ותחשבו מהם תחומי האחריות? בגיל הצעיר- מי נושא את התיק לגן? בגיל מבוגר יותר- מי אחראי על הכנת שיעורי הבית ומערכת השעות? ובגיל ההתבגרות מי אחראי על ההתעוררות בבוקר. נסחו את תחומי העצמאות לפי ההיכרות שלכם על הילד ו… עם עצמכם. והכי חשוב היו עקביים. ברגע שקבענו לדוג' שהאחריות להכין את המערכת היא של הילד. מה קורה אם הוא לא יכין? האם אנחנו נכין אותה עבורו???
האחריות היא מעין כיסא ריק שברגע שהוא נתפס אין מקום למישהו נוסף! אם אנחנו נתפוס את הכיסא הזה לא נאפשר לילד לשבת בו. אל תילחצו! הילד לא הכין מערכת? אחרי פעם אחת שבה הוא יגיע עם ציוד לא מתאים… בפעם הבאה הוא יהיה מאוד אחראי! כמובן שאם הוא מבקש עזרה נהיה שם בשבילו, אבל לא ניקח ממנו את האחריות.
פרידה- חשוב ביום הראשון להיפרד באווירה נעימה עד כמה שניתן. עם חלק מהילדים זה קשה. הם חוששים ומפוחדים. הם יגיבו בהתפרצויות זעם או בבכי. חשוב מאוד להכיל את הרגשות הללו, לתת להם שם, ולדבר עליהם. וחשוב עוד יותר לא להיגרר אחרי הילד לסערת רגשות. היו חזקים, ערכו פרידה קצרה ושדרו לילד שאתם סומכים עליו ועל הצוות החינוכי.
בסוף היום…. התעניינו במה שעבר על הילד במהלך היום. שאלו שאלות פתוחות וממוקדות והיו פנויים להקשבה אמיתית. שאלות כמו " איך היה?" בדרך כלל יקבלו את התשובה המקובלת :"כיף".
לכן כדאי לשאול "מיהם החברים החדשים שהכרת?" " במה שיחקת בחצר?" "אילו מקצועות למדת?" "מה היה הכי מעניין?" שאלות שכאלו יספקו תשובות ארוכות יותר שיתנו לכם תמונה יותר ברורה לחוויה שעברה על הילד.
לסיכום הורים יקרים,
תחילת השנה מרגשת , מפחידה, מבלבלת, משמחת וטומנת בחובה רגשות רבים. חשוה מאוד להיות אמפטיים לרגשות שיופיעו אצל ילדיכם, אך יחד עם זאת לא לצאת מפרופורציה. לשמור על רוגע וביטחון
שנה טובה מוצלחת ופוריה לכולכם.