איך נצליח לגרום לילדים לקרוא ולחבב עליהם קריאה ספרים?מאת לימור מאמו
סיפור פשוט….איך נצליח לגרום לילדים לקרוא ולחבב עליהם קריאה ספרים?
מאת: לימור מאמו מנחת הורים בגישת האינטליגנציה הרגשית,
מלווה עשרות משפחות לחיים שלוים ומאושרים יותר. אינטליגנציה רגשית מקשרת את תחומי האינטליגנציה והרגשות על ידי התייחסות לרגשות כמקורות מידע מעשיים העוזרים לנו להבין ולנווט בסביבה החברתית
מייל: limamo@walla.co.il
פייסבוק: @mamolimor
טל':
054-6661024
היום, הורים לילדי חווים קושי גדול להקנות לילדים את אהבת הקריאה. לפני שמוותרים התשובה, כמו תמיד, נעוצה בנו ההורים, מימוש העצות שמביאה לנו לימור מאמו, לעידוד קריאה יועיל לכם הורים במשימתכם לעודד את ילדיכם לקרוא ספרים ולעזור להתפתחותם.
"כשאנו היינו קטנים….." פעמים רבות שמעתי את המשפט הזה נאמר בהבעה נוסטלגית מפי הורים לא מרוצים.
כך קרה גם השבוע: "כשאנחנו היינו קטנים קראנו המון, והוא לא מסכים אפילו לקחת ספר ליד". כך סיפר לי אב על ויכוח קשה עם בנו בן ה- 10 שמסרב בתוקף לקרא ספר. איך, אם בכלל, אפשר לעודד קריאה אצל ילדים בעידן שלנו, שמוצף כל כך במסכים ושלל פיתויים אינטראקטיביים נוספים?
ראשית אפתח ואומר שאפשר ואפילו חשוב! קריאת ספרים מפתחת את האדם בכל כך הרבה תחומים. היא תורמת להתפתחות קוגניטיבית בכלל והתפתחות השפה בפרט, היא תורמת להצלחה בלימודים, מפתחת עולם דמיוני ויצירתי עשיר, כמו כן מפתחת את האינטליגנציה הרגשית שלו, משום שהוא נחשף למגוון רחב של התמודדויות ומצבים ולומד דרך הספר על קשת רגשות רחבה. כאשר אנו מקריאים לילדנו סיפור ,התרומה רבה עוד יותר ומחזקת את הקשר בין ההורה לילד.
אז איך עושים את זה?
אפרוש כאן לפניכם מספר 'דרכים לעודד את ילדינו לקרא. לא חייבים ליישם את כל ההצעות. מספיק שתאמצו אחת או שתיים מהן וכבר תיווכחו בשינוי.
התחלה- ניתן להתחיל להקריא ספרים לילדים מגיל צעיר ביותר, כמעט מגיל לידה. רצוי בתחילה לרכוש ספרים עם מעט מאוד מלל ותמונות מצולמות ולא מצוירות. עצם ההרגל של ישיבה יחד ועיון בתמונות תעודד קריאה בהמשך הדרך. עם ההתבגרות של התינוק יש לעלות ברמה ולהוסיף יותר ויותר מלל. בערך לקראת גיל שנתיים מתחילה להתפתח הבנה של סמלים ואז גם אפשר לקנות ספרים מצוירים.
זמן קבוע ביום- הכניסו את הקריאה לסדר היום הקבוע שלכם. ניתן לעשות זאת לפני השינה כחלק מטקס שינה קבוע, או להחליט על שעה אחרת במהלך היום שהקריאה תהווה אתנחתא קלה באמצע היום.
נגישות- היכן נמצא מדף הספרים אצלכם??? הורים רבים מציבים את הספרים במדפים גבוהים במטרה לשמור עליהם בשלמותם, שהזאטוטים לא יקרעו או יקשקשו על הספר. חשוב ביותר להנגיש את הספרים לילדים, להניח אותם דווקא במדפים הנמוכים שיאפשרו גישה נוחה, ובחירה. אם חלילה, למרות ההסברים שלנו הספר ייהרס- זוהי הזדמנות נהדרת לשוחח על כך וללמד איך שומרים על הספר, ניתן להדביק את הספר יחדיו וכו'.
ביקור בספרייה- הספריות העירוניות פתוחות בפני התושבים במחירים סמליים או ללא תשלום כלל. ביקור קבוע בספרייה יחשוף את הילד למגוון רחב יותר של ספרים, וכן לפעילויות העשרה נוספות. ניתן להגיע לספרייה, לקרא שם יחדיו, להתרשם מהמגוון, וכן להשאיל ספרים .
כל הנ"ל נראים מובנים מאליהם כאשר מדברים על ילדים קטנים, אך מה עושים כאשר הילדים מגיעים לגיל 8-9 והקריאה הופכת להיות מטלה שנואה ומאוסה על ילדים רבים???
עניין- חשוב לבדוק מהם תחומי העניין של הילד ולהציע לו ספרים בהתאם. בעוד שילד אחד יעדיף לקרא ספרי מדע, אחר ישמח לקרא ספרים על כדורגל, ושלישי יעדיף ספרי בדיחות, וזה בסדר! זכרו, קריאה היא קריאה
מגוון- חשוב להציע חומרי קריאה שונים. ישנם ילדים שספר קריאה של 30 עמודים ירתיע אותם, בעוד שחוברת קומיקס תהווה עבורם חומר קריאה מרתק. ילד שנהנה לאפות יתעניין בקריאת מתכונים מתוך ספר אפייה ישן, ואילו ילד נוסף יתעניין בקריאת הוראות הרכבה של משחק חדש שקיבל. עודדו את הילדים לקרא בכל מקום, לאו דווקא מספרים והפכו את הקריאה לפעילות מתגמלת ומהנה.
לעולם אל תכפו על ילדיכם לקרא!!! כל דבר שנעשה בכפייה הופך להיות מאוס. חישבו עם הילד מה הוא רוצה לקרא. גם אם ההעדפות שלו לא עולות בקנה אחד עם הציפיות שלכם, אפשרו לו להתנסות בקריאה והפחיתו התנגדויות (בהתאם לגיל כמובן). כמו כן אם הילד מתקשה בקריאה אפשרו לו לקרא ספרים שמיועדים לצעירים ממנו. כך יוכל לשפר את הקריאה ולהתקדם הלאה.
הקריאו לילדים- ילדים קטנים אוהבים ספרים. האהבה הזו מפסיקה בדרך כלל לאחר שהילדים לומדים לקרא ואנו מפסיקים להקריא להם סיפורים. מאוד חשוב להמשיך ולהקריא לילדים גם כשהם בוגרים. ניתן לבחור ספרים ארוכים יותר ולהקריא אותם בהמשכים. זה יצור עניין וסקרנות. אם הילד ירצה יוכל להמשיך לקרא בעצמו, ואם לא… יחכה למחר שתמשיכו להקריא לו.
פעילות בעקבות ספרים- אם קראנו על נושא מסוים אפשר ליצור פעילויות בעקבות הסיפור. ביקור בעיר עליה קראנו, חיפוש מידע על נושא שקראנו עליו, יצירות אומנותיות בעקבות ספר, וכל העולה על דעתכם
ולבסוף……..
אנו מלאי טענות על ילדינו על כך שאינם מקדישים זמן לקריאה.. אך האם אנחנו שונים מהם? כמה זמן מהיום אתם מקדישים לקריאה? האם כאשר הילד מבקש אותנו להקריא לו אנו מתפנים מעיסוקינו, או ממשיכים לעוד מייל במחשב או שיחת טלפון חשובה???
הדוגמה האישית היא חשובה מאין כמותה. קראו ספרים בעצמכם, שתפו את הילדים בחוויות מהקריאה, בתהיות שעלו בעקבותיה. ילדים שרואים שהוריהם עסוקים בקריאה יקראו גם הם.
ככל שנתחיל מוקדם יותר כך יהיה קל יותר להנחיל את אהבת הספר לילדינו, אך חשוב גם לזכור שאף פעם לא מאוחר מדי.
חג הספר שמח לכולם!